پنل ارسال خبر
نسخه چاپی


مدارس عشایری خراسان شمالی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: مدارس عشایری استان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و برای حل آنها همکاری دستگاه های ذیربط لازم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، شغل معلمی به خودی خود بسیار سخت است، اما اگر معلم در شرایط و مکانی دشوار برای تحصیل دانش آموزان تلاش کند سختی کار چند برابر می‌شود و معلمان عشایر مصداق آموزگاران سختکوش و فداکار هستند. زندگی عشایر در کنار شیرینی که دارد با سختی‌های زیادی همراه است که معلمان عشایر نیز همراه با این مردم سخت کوش زندگی می‌کنند و به فرزندان آن‌ها خواندن و رسم زندگی می‌آموزند.
کمتر معلم عشایری است که برای حقوق و دستمزد نه چندان کافی در دورترین مناطق به تحصیل دانش آموزان می‌پردازد و تنها علاقه و عشق به فرزندان عشایر است که آن‌ها را پای کار ماندگار کرده است.
معلم‌های عشایر خراسان شمالی تمام سختی‌ها را به جان خریده‌اند با اینکه می‌دانند از حقوق‌ نجومی هم خبری نیست. فداکاری و ایثار معلمان عشایر اما از جنس سخاوت دشت است و استواری کوه. معلم عشایر، معنای مجسم ایثار است که استعدادهای نهفته در دل کوه‌های بلند و دشت‌های سرسبز را می‌شکفد و بارور می‌کند.
خراسان شمالی دارای ۷۳۰۰ خانوار عشایری با ۲۱ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد ۷۵۰۰ دانش آموز در مدارس عشایری تحصیل می‌کنند اما این مدارس و معلم‌های آن‌ها با مشکلات متعددی مواجه هستند.

سختی کار به معلم‌های عشایری پرداخت نمی‌شود
ابوالحسن صابر مدیر آموزگار عشایری ملوانلو اظهار کرد: مدارس عشایری در ماه‌های مهر و آبان در مناطق عشایری شیروان برپا می‌شوند و این مدارس از آن به بعد همراه با خانوارهای عشایری به استان گلستان کوچ کرده و در آن مناطق دایر می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه معلم‌های عشایری برای تدریس در مدارس عشایری با مشکلات متعددی مواجه هستند، گفت: یکی از این مشکلات رفت و آمد معلم‌ها به این مدارس است. شاید یک معلم طی یک هفته برای رسیدن به مدرسه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر از مسیر را طی کند.
صابر افزود: معلم‌های مدارس عشایری معمولا خانه ای را در نزدیک‌ترین روستا به محل استقرار چادرهای عشایری اجاره می‌کنند و از روستا به منطقه عشایری در رفت و آمد هستند که برخی از مسیر صعب العبور بوده و امکان تردد با خودرو نیست و معلم باید با موتور رفت و آمد کند.
وی با بیان اینکه در گذشته حق کوچ به معلم‌های عشایری اعطا می‌شد اما هم اکنون حذف شده است، ادامه داد: با توجه به سختی کاری که برای معلم‌های عشایری وجود دارد باید تفاوتی میان این معلم‌ها با معلم‌هایی که در شهرها تدریس می‌کنند، قائل شوند.

حقوق معلم‌های عشایری کفاف مخارج آن‌ها را نمی‌دهد

رضا رمضان زاده یکی دیگر از معلم‌های عشایری خراسان شمالی بیان کرد: مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کنم دارای ۱۲ دانش آموز است که چند پایه بوده و دانش آموزان ۶ پایه در این کلاس مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه حقوق دریافتی من ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است، ادامه داد: معلم‌های عشایری در استان گلستان مجبور به اجاره خانه ای در روستا هستند تا هر روز بتوانند به مدارس عشایری رفت و آمد کنند اما این مقدار حقوق کفاف یک معلم برای پرداخت اجاره مسکن، هزینه‌های رفت و آمد و هزینه‌های خود معلم را نمی‌دهد.

رمضان زاده افزود: برای اجاره مسکن در یکی از روستاهای استان گلستان مجبور هستیم ماهانه حداقل سه میلیون تومان اجاره پرداخت کنیم.

نبود امکانات در مدارس عشایری
امید قاسمی از دیگر معلم‌های عشایری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: تدریس در کلاس‌های چند پایه بسیار سخت است و از کیفیت لازم برخوردار نیست چراکه یک معلم باید طی سه تا چهار ساعت به ۶ پایه آموزش دهد و مثل این است که معلم بخواهد فقط درس دهد و تمام شود.
وی به تجهیزات این مدارس نیز اشاره و ابراز داشت: برخی از مدارس عشایری کانکسی و برخی نیز در چادر هستند، چادرهای عشایری که فاقد امکانات است و حتی گاهی اوقات معلم مجبور می‌شود که به خانه خود دانش آموز برای تدریس مراجعه کند که این امر نیز با مشکلات خود همراه است.
قاسمی تاکید کرد: در مدارس کانکسی نیز بخاری درست و حسابی وجود ندارد، این بخاری‌ها قدیمی و خراب هستند و معلم‌ها باید همیشه زمانی را برای تعمیر آن‌ها صرف کنند.

دانش آموزان عشایری فرصت زیادی برای انجام تکلیف در منزل ندارند

سمیعی از دیگر معلم‌های مدارس عشایری خراسان شمالی بیان کرد: امکانات در مدارس عشایری خیلی کم است حتی امکانات اولیه همچون تخته سیاه نیز وجود ندارد و معلم‌ها خود آن‌ها را تهیه می‌کنند و یا اینکه مباحث آموزشی در برگه‌ای از دفتر دانش آموز برای آن‌ها تدریس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که معلم‌ها هنگام تدریس در این مدارس با آن مواجه هستند این است که گاهی اوقات پدر و یا مادر دانش آموز او را برای کمک به انجام کار برای یک فاصله زمانی می‌برد و گاهی اوقات ممکن است طی یک روز تحصیلی پدر دانش آموز حتی برای سه مرتبه او را برای کمک صدا بزند که این امر سبب می‌شود تا حواس دانش آموز پرت شود.
سمیعی افزود: برخی از مباحث آموزشی نیاز به تمرین و تکرار دارند که دانش آموز در خانه انجام دهد اما بیشتر دانش آموزان بعد از پایان مدرسه مشغول کمک به خانواده هستند و یا برای چرای دام می‌روند بنابراین فرصت نمی‌کنند که تکالیف خود را در خانه انجام دهند.
کریمی یکی دیگر از معلم‌های عشایری خراسان شمالی نیز گفت: من در مدارس کانکسی عشایری تدریس می‌کنم که تقریبا لاستیک این مدارس خراب است و خود معلم باید تعمیرات آن را انجام دهد.

تحصیل ۷۵۰۰ دانش آموز در مدارس عشایری

ابوالقاسم اکبری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این استان ۳۵۲ مدرسه عشایری در خراسان شمالی وجود دارد، افزود: ۱۰۸ باب از این مدارس کوچ‌رو هستند و همزمان با کوچ عشایر به مناطق قشلاقی از ۱۵ آبان ماه، این مدارس نیز کوچ می‌کنند.
وی گفت: ۱۰ مدرسه ویژه دانش آموزان عشایری در خراسان شمالی به شکل شبانه روزی فعالیت دارند و ۷۵۰۰ دانش آموز در آنها تحصیل می کنند.

اکبری با بیان اینکه امسال سرانه‌های خوبی به مدارس عشایری استان اختصاص یافته، اظهار کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای این مدارس خریداری شده و ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز برای مدارس عشایری مهیا شده است.
وی گفت: ۵۵ مدرسه عشایری این استان به سبک چادر هستند و ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید چادرهای جدید اختصاص یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه مدارس عشایری استان نیاز به تامین پنج کانکس دارند، افزود: تامین مایحتاج اولیه معلمان عشایری شامل سهمیه آرد و پنل خورشیدی و جابجایی کانکس‌های مدارس عشایری از مهمترین نیازها برای استقرار کامل مدارس مناطق عشایری است و از دستگاه‌های ذیربط درخواست داریم برای تجهیز این مدارس به ما کمک کنند.

  • تاریخ درج خبر : شنبه ٢١ مهر ١٤٠٣ - ١٣:٣٦
  • /
  • ارسال به دوست
  • نسخه چاپي
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: