نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس:
آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچنده روش نو خلق نکرده است
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: شیوه آموزش دانش آموزان کوچ نشین دارای اشکال است و آموزش و پرورش روش نوینی برای تعلیم و تربیت آنان خلق نکرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، فرشاد ابراهیم پور نورآبادی با بیان اینکه تقویت آموزش دانش آموزان عشایر ارتباط مستقیم در توسعه و پیشرفت آینده کشور دارد، اظهار داشت: شیوه آموزش دانش آموزان عشایر دارای اشکالاتی است و از قدیم این خلاء وجود داشته و تا به امروز حل نشده است.
وی ادامه داد: طی این سال ها، آموزش و پرورش روش نوینی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچ نشین خلق نکرده و از طرفی ساختار زندگی عشایر در چهارچوب تقریباً ثابتی باقی مانده و براساس نیازها و مبتنی بر تغییر و تحولات نبوده است.
ابراهیم پور با بیان اینکه تحولاتی را در حوزه آموزشی شاهد هستیم که نقش کلیدی در آموزش دانش آموزان عشایر دارد، افزود: امروز شاهد پیشرفت علوم تجربی و توسعه تکنولوژی به واسطه فرزندان عشایر هستیم که در زندگی کوچ نشینان نیز سرایت کرده است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید، آموزش و پرورش، میزبان ۲۲۴هزار دانش آموز عشایری در سراسر کشور است، گفت: آموزش، مهمترین اصل در زندگی کوچ نشینان محسوب میشود و توجه به این اصل کمترین گزینه در توزیع عادلانه امکانات است.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس با بیان اینکه جمعیت بخش زیادی از روستاهای کشور به وبژه در دامنه های زاگرس را عشایر تشیکل میدهند، افزود: باید به زندگی عشایر تمرکز ویژهای داشته باشیم و روشهایی را برای آموزش دانش آموزان عشایر در نظر بگیریم که با شیوههای تدریس علوم در مناطق روستائی و شهری متفاوت باشد.
ابراهیم پور با بیان اینکه باید افراد خاصی را برای آموزش دانش آموزان عشایر تربیت کنیم، اظهار داشت: ضروری است معلمانی را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچ نشین پرورش دهیم که از دل همان ایلات برخاسته باشند، به بیانی در دومینویی پیوسته برای تربیت دانش آموزان عشایر، باید معلمان بزرگ شده ایل باشند تا ریشه و اصالت زندگی عشایری حفظ شود.
تغییر روش آموزش دانش آموزان عشایر متناسب با شرایط زندگی آنان
این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با بیان اینکه ساختار اداره زندگی عشایر باید تغییر کند، گفت: ضرورتی وجود ندارد که روشهای پیشین در آموزش عشایر تغییری نداشته باشد بلکه ضروری است آموزش دانش آموزان کوچ نشین متناسب با شرایط زندگی آنان تغییر کند که این تغییر باید در سایه رشد تکنولوژی شکل بگیرد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اینکه سال تحصیلی از مهر ماه آغاز می شود و در پایان خرداد ماه پایان می یابد، افزود: در زندگی کوچ نشینان چنین زمان تحصیلی تعریف نشده است، دانش آموزان عشایری میتوانند در طول ۱۲ماه در کنار کار به تحصیل نیز بپردازند.
وی با بیان اینکه شناور شدن زمان تعلیم دانش آموزان عشایر میتواند مهمترین اصل برای تغییر شیوه آموزش سنتی در میان کوچ نشینان باشد، ابراز کرد: باید سیستم آموزشی کشور را به سمت مدل ترکیبی سوق دهیم به گونه ای که مدل ترکیبی انتخاب شده برای آموزش دانش آموزان عشایر با سایر گروهها متفاوت باشد.
ابراهیم پور با بیان اینکه میزان برخورداری امکانات آموزشی تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایر باید در حد متوسط کشوری باشد، ابراز داشت: ثابت بودن نوع آموزش در تمام مناطق کشور یکی از ایرادات کلی نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود.
- تاریخ درج خبر : چهارشنبه ٧ شهريور ١٤٠٣ - ١٠:٥١
- /
- ارسال به دوست
- نسخه چاپي
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |