پنل ارسال خبر
نسخه چاپی


مدیرکل آموزش و پرورش عشایر:

100مدرسه تک ‌دانش‌ آموزی در مناطق عشایری کشور وجود دارد

مدیرکل آموزش و پرورش عشایر گفت: 7320 مدرسه عشایری در کشور وجود دارد که ۱۰۰مدرسه تک ‌دانش‌آموزی می باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، علی تیرگیر با اشاره به اینکه درحال حاضر 7320مدرسه عشایری در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در کشور وجود دارد، افزود: پوشش تحصیلی در مدارس عشایری در مقطع ابتدایی بالای ۹۸درصد است که ۴۹.۵درصد آن مختص دختران عشایری می باشد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۰۰مدرسه تک دانش‌آموزی عشایری در کشور وجود دارد، گفت: همچنین ۲۴۵مدرسه شبانه‌روزی عشایری در کشور فعالیت می کنند و ۲۵هزار دانش‌آموز دختر و پسر به‌صورت جداگانه در مقاطع متوسطه اول و دوم در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وی درخصوص تجهیز مدارس عشایری نیز اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در مدارس عشایری با مشکل جدی‌ روبرو نیستیم و تقریبا همه مدارس عشایری را تجهیز کرده ایم.


سرویس های بهداشتی مدارس عشایری نیاز به بهسازی دارند

مدیرکل آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم ترین معضل مدارس عشایری، سرویس های بهداشتی است، گفت: 20درصد از سرویس های بهداشتی مدارس عشایری نیاز به بهسازی دارند که امیدواریم با استفاده از ظرفیت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و یاری مجمع خیرین مدرسه ساز، این مشکل در آینده ای نزدیک برطرف شود.

وی ادامه داد: هرچند آمار دقیقی در این خصوص نداریم اما مدارس عشایری در سیستان و بلوچستان، خوزستان و آذربایجان غربی بیشتر از سایر استان ها درگیر این مشکل هستند.

تیرگیر با بیان اینکه وضعیت مدارس عشایری را احصا کرده ایم و برای برطرف کردن مشکلات موجود باید کار جهادی انجام دهیم، یادآور شد: شرایط خاص زندگی عشایر از جمله پراکندگی آنان باعث شده خدمات رسانی به این قشر با دشواری همراه باشد.

 

مدارس کپری عشایر را جمع نمی کنیم

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گفت: به دنبال جمع کردن مدارس کپری به صورت مطلق نیستیم و اقتضای فرهنگی این مناطق، اجازه چنین کاری را به ما نمی دهد چراکه دانش آموزان عشایری در کپر زندگی می کنند و درس می خوانند و باید محیط کپر را برای آموزش مناسب سازی کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که عشایر در دهه ۸۰ با آن مواجه بودند، اکنون وجود ندارد، افزود: با این وجود هنوز با مشکلات و مسائلی روبرو هستیم و تلاش می کنیم شکاف آموزشی بین مدارس عشایری و شهری را روز‌به‌روز کمتر کنیم و شاهد آموزش با کیفیت تری برای دانش‌آموزان عشایری و مناطق مرزی باشیم.

تیرگیر با بیان اینکه عشایر روحیه مطالبه‌گری ندارند که باعث شده این جامعه از خدمات دولتی و حکومتی بهره‌مند نشده باشند، یادآور شد: شاخص‌های توسعه‌یافتگی از جمله شاخص‌های آموزشی و تربیتی در جامعه عشایری نسبت به سایر اقشار از میانگین پایین‌تری برخوردار است.

  • تاریخ درج خبر : دوشنبه ٧ اسفند ١٤٠٢ - ٢٠:٠٢
  • /
  • ارسال به دوست
  • نسخه چاپي
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: