پنل ارسال خبر
نسخه چاپی


"ایل‌خونی" در تالار وحدت

"ایل‌خونی" با اقتباسی از نمایشنامه "مکبث" شکسپیر بر روی صحنه رفت

نمایش "ایل‌خونی" که با اقتباس از نمایشنامه "مکبث" شکسپیر در بخش مسابقه تئاتر ایران شرکت کرده، در تالار وحدت بر روی صحنه رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، آژمان بیژنی‌نسب نویسنده و کارگردان نمایش "ایل‌خونی" از فسا که امروز 1بهمن و در اولین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر ایران در تالار وحدت روی صحنه رفت، درباره این اثر نمایشی گفت: "ایل‌خونی" بر اساس "مکبث" ویلیام شکسپیر شکل گرفته که در بستر ایلیاتی ایران اتفاق می‌افتد. "مکو" پسر ایلیاتی است که به واسطه وسوسه‌هایی که از سمت همسرش"للو" و "اجنه" می‌شود، تصمیم به قتل خان ایل می‌گیرد و این سبب شورش بزرگی در ایل می‌شود.

وی درباره روند تولید این اثر نمایشی، گفت: حدود یک سال و نیم است نمایش "ایل‌خونی" را تمرین می‌کنیم و روند بسیار سختی را سپری کردیم. نمایش متشکل از تیمی ۴۱نفره است و سعی کردیم ایده‌آل‌ترین شرایط را در نظر بگیریم و همین امر زمان‌بر بود. معتقد هستم کارهای باکیفیت باید زمان بیش‌تری برای تمرین و تولید نسبت به آثار دیگر طی کنند.

بیژنی‌نسب درباره دلایل خود برای اقتباس از اثر ویلیام شکسپیر، یادآور شد: سال‌ها است که با آثار ویلیام شکسپیر همراه هستم و پیش از این نیز نمایش"هملر بیژنی" با اقتباس از "هملت" شکسپیر را در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه بردم.

وی افزود: هر چه بیش‌تر با آثار ویلیام شکسپیر پیش می‌روم وجوه اشتراک بیشتری میان آنها و زندگی عشایر پیدا می‌کنم. اتفاقاتی که از لحاظ داستانی در درام "مکبث" رخ می‌دهد یک هم‌پوشانی با زیست عشایر دارد و این داستان‌گویی در عشایر هم وجود دارد.

این هنرمند تئاتر ادامه می دهد: خودم یک پسر عشایر هستم و شکل زیستی که در "هملت" یا"مکبث" وجود دارد نوع زیست تمام طایفه‌های ایلاتی است. همزمان که زندگی‌ در عشایر مدرن شده، این زیست نیز وجود دارد و سعی می‌کنیم این آداب و آئین کهن را که مخاطب امروز از آنها دور افتاده، زنده نگه داریم و به مخاطب نزدیک کنیم زیرا گذشته و پیشینه ما است و باید آنها را حفظ کنیم.

کارگردان نمایش "ایل‌خونی"، با اشاره به اینکه جشنواره فجر، ویترین تئاتر ایران است و فرصتی که هنرمندان آثار مختلف را ببینند. می‌خواهیم برای نمایش "ایل‌خونی" تور اجرایی در تهران و سرتاسر ایران داشته باشیم تا جامعه مخاطبان بیشتری را در بر بگیریم.

وی درباره شیوه اجرای نمایش "ایل‌خونی"، توضیح داد: تلاش کردیم فضای نمایش سوررئال باشد و صرفاً زندگی عشایر را نبینیم و با جهان‌بینی جدیدی به این قضیه نگاه کردیم. شکوه، عظمت و اتحاد در "ایل‌خونی" مطرح می‌شود و فرم و رنگ در خدمت محتوا است. سال‌ها است که تئاتر کار می‌کنم ولی بازخوردی که از این اثر داشتم در هیچکدام از آثار قبلی نداشتم با اینکه فکر می‌کنم آثار قبلی هم خوب بودند. "ایل‌خونی" به خاطر اتحادی که در آن وجود دارد می‌تواند برای مخاطب چشم‌نواز باشد.

کارگردان "ایل‌خونی" درباره ویژگی‌های طراحی صحنه این اثر نمایشی، یادآور شد: ماده اصلی در طراحی صحنه که به ما امکان این را می‌دهد به کشف و شهود بیشتری برسیم، پارچه است؛ پارچه اعجاب‌انگیز است و امکان بیشتری به کارگردان می‌دهد. پارچه از عناصر عشایر است و این امکان میسر می‌شود که فرم‌ها و اشکال مختلف با پارچه خلق و ناپدید شوند. پارچه قابلیت جادویی شدن را به نمایش می‌دهد که خیلی هم خوب جوابگوی کار ما شد. ما یک پرده هزارتکه داریم که شناسنامه گروه است و استفاده اصلی در اجرای نمایش "ایل‌خونی" از این پارچه است.

بیژنی‌نسب درباره جایگاه جشنواره تئاتر فجر و روندی که طی می‌کند، بیان کرد: ما در جشنواره تئاتر منطقه‌ای، به لحاظ کیفیت پایینی که در اکثر کارها وجود داشت، آسیب جدی دیدیم و کارها در اکثر بخش‌ها ابتر مانده بودند. امیدوارم جشنواره تئاتر فجر میزبان آثاری باشد که برای‌ آنها تلاش شده باشد و صرفاً کپی‌برداری نباشند؛ گویی هنرمندان به دنبال خلق چیز جدیدی نیستند و به دنبال تکرار می‌روند و این آسیبی جدی است.

  • تاریخ درج خبر : دوشنبه ٢ بهمن ١٤٠٢ - ٠٠:٠٤
  • /
  • ارسال به دوست
  • نسخه چاپي
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: