رئیس جمهور:
کار سخت روابط عمومی و اطلاعرسانی، هم پیشتازانه و هم پیشگیرانه است
رئیس جمهور گفت: کار سخت روابط عمومی و اطلاعرسانی، هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه. هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاعرسانی هنرمندانه، بتواند برای مردم جاذبه ایجاد کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاعرسانی هنرمندانه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جهاد تبیین، از همه کسانی که در جهت روشنگری، تبیین و تنویر افکار عمومی نقش دارند قدردانی کرد و گفت: روابطعمومیها نقش مهمی در مقابله با تلاش دروغپردازان برای گمراهسازی جامعه دارند.
رئیس جمهور با اشاره به نقش شایعهپراکنان و دروغپردازان در گمراهسازی جامعه، گفت: این نقش مخرب تا اندازهای اثرگذار است که خدای متعال در قرآن کریم و در روایت جنگ احزاب آنان را با عنوان مرجفون در ردیف کفار، منافقین و مشرکین قرار داده است.
رئیسی با بیان اینکه این جریان به دنبال شکلدهی شناخت و ادراک جامعه براساس اهداف و منافع خود هستند، افزود: در چنین عرصهای که شایعهپراکنان و دروغپردازان تلاش دارند در ادراکات جامعه اختلال ایجاد کنند، خوب را بد، بد را خوب، نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کوچکنمایی کنند، نقش روابط عمومیها بسیار مهم و حائز اهمیت است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی، جهتگیری، اقدام به موقع و نفوذ در مخاطب، متناسب با این جنگ پیچیده نیست، گفت: امروز مسأله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است.
وی بیان داشت: در ۴۳ سال گذشته ایستادگی و مقاومت، اقدامات خلاقانه و ابتکاری و همچنین پیشرفتهای بسیار بزرگ و شگرفی که در حوزههای صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، اما به درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و لذا دشمن با سوءاستفاده از این خلأ به ایجاد شبهات و گرههای ذهنی در افکار عمومی جامعه اقدام کرده است.
رئیسی با بیان اینکه این گرههای ذهنی به مرور زمان به ادراک نادرست، تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایستی تبدیل شده که امروز در برخی نقاط کشور شاهدیم، ادامه داد: امروز روشنگری و باز کردن این گرههای ذهنی از افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط عمومیهاست.
کار سخت روابط عمومی و اطلاعرسانی، هم پیشتازانه است هم پیشگیرانه
رئیس جمهور نهاد روابط عمومی را پل ارتباطی میان مردم و مسئولین دانست و اظهار داشت: کار سخت روابط عمومی و اطلاعرسانی، هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه. هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاعرسانی هنرمندانه، عقلانیت و عطوفت همراه باشد تا بتواند برای مردم جاذبه ایجاد کند.
رئیسی با تأکید بر ضرورت تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت از سوی روابط عمومیها، گفت: بارها اعلام کردهایم اقدامات دولت باید با پیوست رسانهای، اطلاعرسانی زمانشناسانه، هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد تا برای افکار عمومی جامعه به خوبی تبیین شود.
وی با اشاره به اهمیت کار اقناعی از سوی روابط عمومیها، افزود: اقناع افکار عمومی صرفاً با صدور اطلاعیه و بیانیه میسر نیست و باید با اصلاح نقصها در روشها و برطرفسازی کمبود ابزارها و امکانات به شیوه درست و صحیح انجام شود.
رئیسی در تشریح تفاوت میان کنشگری فعال و منفعلانه در حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی، گفت: روابط عمومیهای باید اولین، جامعترین، گویاترین و قانعکنندهترین روایت را درباره مسایل ارائه کنند، در غیر این صورت کار برای اقناعسازی افکار عمومی سخت و منفعلانه خواهد شد.
رئیس جمهور همه مدیران روابط عمومیها را به بکارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند در بدنه دستگاههای اطلاعرسانی و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد، بیانگیزه و غیرفعال، توصیه کرد و افزود: حقیقتاً باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود چرا که در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعفها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.
رئیسی در ادامه ضرورت زمانشناسی در اطلاعرسانی، ادراکسازی و پاسخ تبیینی به شبهات را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شرایطی که دشمن به صورت دقیقهای و ثانیهای به بمباران فکری جامعه اقدام میکند، زمان و زبان مناسب در اقناعسازی یکی از ضرورتهاست که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود هماهنگی و همافزایی دستگاهها را در جلوگیری از متعارض و متناقض جلوه دادن بدنه دولت بسیار ضروری و مؤثر خواند و افزود: در این زمینه همفکری و همافزایی همه مدیران، مسئولین و وزرا، مورد تأکید جدی است.
رئیس جمهور نقش مدیر روابط عمومی را همسان و همتراز، رئیس دفتر یک مدیر و مسئول دانست و گفت: نقش مدیران روابط عمومی از این جهت حائز اهمیت است که باید به هنگام خبر بگیرند و به هنگام خبر دهند و اگر میان روابط عمومی و مدیر فاصله باشد، بسیاری از مسایل مهم، در حوزه اطلاعرسانی با اختلال موجه خواهد شد.
رئیسی در ادامه «امیدآفرینی» و «روایت پیشرفتها» را از دیگر وظایف مهم و بااهمیت روابط عمومیها برشمرد و افزود: روابط عمومیها وظیفه دارند با بیان و روایت پیشرفتها و قوتها با سیاست خبیثانه و رذیلانه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه مقابله کنند.
رئیس جمهور در اختیار داشتن بودجه، امکانات و برنامهریزی را از شروط لازم، اما ناکافی در موفقیت روابط عمومی و اطلاعرسانی دانست و گفت: پیش از همه این موارد وجود یک مدیر پرتلاش، باانگیزه و با روحیه جهادی در راس مجموعه روابط عمومی مؤثر است و معطل گذاشتن امر اطلاعرسانی به بودجه و امکانات پذیرفتنی نیست.
وی روابط عمومیها را به بیان حقایق با انگیزه و تلاش مضاعف بدون بزرگنمایی یا کوچکنمایی توصیه کرد و افزود: در طول یکسال گذشته برغم همه تلاشها و اقدامات صورت گرفته، برونداد اقدامات و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیتها نیست و در این زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم.
رئیس جمهور با اشاره به مطالبه قرار گرفتن فعالان حوزه روابط عمومی در زمره مشاغل سخت و زیانآور، افزود: حقیقتاً کار روابط عمومیها جزو کارهای سخت است، اما اقناع و تبیین سخت و زیانآور بودن این شغل با عملکردها و اقدامات انجام شده نیز به عهده خود روابط عمومیهاست.
برخی خواص در اغتشاشات اخیر وظایف خود را انجام نداده و مردود شدند
رئیس جمهور همچنین عدم موضعگیری درباره اغتشاشات اخیر از سوی برخی خواص، چهرههای سیاسی، نخبگان و مدعیان روشنفکری را مورد انتقاد جدی قرار داد و گفت: بسیاری از این افراد در اغتشاشات اخیر، وظایف قانونی، شرعی و انسانی خود در تنویر افکار عمومی، بیان حقایق و محکومیت توطئه دشمن را انجام نداند و مردود شدند، چرا که از جوسازیها در فضای مجازی میترسند در حالی که خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود: «اثرگذار در اندیشهها و افکار مردم من هستم.»
وی رصد و دیدهبانی و همچنین هشدار و اقدام به موقع را از ویژگیهای نخبگی و روشنفکری در جامعه توصیف کرد و گفت: نخبه و روشنفکر واقعی ما شهید سلیمانی و بسیجیان و نیروهای جان برکفی هستند که امروز جان خود را برای امنیت کشور و مردم خود فدا کردند.
نظر دهید