در پنجمین نشست هسته محتوایی عشایر تاکید شد
تولید برنامه های تلویزیونی عشایر با توجه به ماهیت زندگی عشایر
رئیس هسته محتوایی عشایر تاکید کرد: باید برنامه های تلویزیونی عشایر با توجه به ماهیت زندگی عشایر که مبتنی بر استراتژی کوچ است و به عنوان نماد و سندی زنده از فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی شناخته می شوند، تولید شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، پنجمین نشست هسته محتوایی عشایر روز 23 تیرماه با حضور دبیر ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی و رئیس و اعضای هسته محتوایی عشایر، در سالن جلسات موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.
معاون توسعه و امور زیربنائی سازمان امور عشایر ایران و رئیس هسته محتوایی عشایر در این نشست با قدردانی از برنامه های صورت گرفته، گفت: جامعه عشایری یک جامعه خاص است و ماهیت زندگی این جامعه با اقشار دیگر متفاوت است و ما هم در هسته محتوایی عشایر براساس همین موضوع اولویت ها و موضوعات را برای تولید برنامه پیش بینی می کنیم.
شاهپور علائی مقدم اظهار داشت: برنامه های تلویزیونی عشایر با توجه به ماهیت زندگی عشایر که مبنای آن مبتنی بر کوچ و استراتژی کوچ است و به عنوان نماد و سند زنده از فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی شناخته می شوند، تولید شود.
وی گفت: برنامه هایی که تاکنون در برنامه "رویش" پخش شده بیشتر مسوول محور و یک طرفه بوده که با توجه به نام هسته محتوایی، بهتر است تولید برنامه ها را به سمت برنامه های ترویجی و محتوا محور سوق دهیم.
علائی مقدم با تاکید بر اینکه از ظرفیت شبکه آموزش به صورت ثابت استفاده کنیم، افزود: بیان مسائل فنی و تخصصی، دانش بومی و همچنین انتقال یافته های تحقیقاتی در این برنامه ها بیشتر مدنظر قرار گیرد و در نهایت این برنامه ها به شبکه های پرمخاطب نیز شیفت شود.
معاون توسعه و امور زیربنائی سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه دستاوردها در بخش عشایری خیلی زیاد است، افزود: در اصلاح نژاد دام و تحولات ایجاد شده در بخش بهسازی امور تولید دستاوردهای خوبی داشته ایم و زنجیره تولید را تا سر سفره مردم پیگیری می کنیم که ظرفیت های خوبی برای برنامه سازی هستند.
وی گفت: همچنین کارهای عمرانی خوبی در مناطق عشایری انجام شده و در حال حاضر 1400 پروژه عمرانی که بیشتر این پروژه ها در حوزه تامین آب شرب است در دست اجرا داریم و برای تنوع بخشی به مشاغل عشایری نیز در حوزه گیاهان داروئی و بومگردی وارد شده ایم تا زندگی عشایر تنها به دامداری متکی نباشد.
رئیس هسته محتوایی عشایر با بیان اینکه ارتباط با رسانه ها در سازمان امور عشایر نسبت به سایر موسسات بهتر است، گفت: آمادگی داریم موضوعات بیشتری را برای تولید برنامه های تلویزیونی ارائه دهیم تا برنامه های متنوعی در حوزه های مختلف زندگی عشایر از جمله موسیقی، پوشاک، آداب و رسوم و آیین ها و رسوم آنان تولید و پخش شود.

مردم از برنامه های سخنرانی محور استقبال نمی کنند
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر نیز در این نشست گفت: پیام های هواشناسی یکی از برنامه های کاربردی است که مورد نیاز حوزه کشاورزی و بخش عشایری است و می تواند یکی از آیتم های برنامه تلویزیونی "رویش" باشد.
بهرام میراخورلی با بیان اینکه مردم چندان از برنامه های سخنرانی محور استقبال نمی کنند، گفت: پیام ها و آیتم های کوتاه مثل "آیا می دانید" خیلی موثر و از سخنرانی بیشتر اثر دارد.
وی ادامه داد: باید برنامه ها را به سمت تولید برنامه هایی سوق دهیم که مخاطب محور باشند و جامعه هدف از آن استقبال کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران گفت: اگر چکیده برنامه های پخش شده را در شبکه های مجازی انتشار دهیم برای عشایر مفیدتر است.
ضرورت بازرگانی محصولات عشایر
مدیرکل بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر نیز در این نشست اظهار داشت: موضوع عشایر خاص است و در همه برنامه ها رد پایی از عشایر می تواند باشد و وظیفه ما هم این است که این ها را پوشش دهیم.
داریوش نعمت الهی با تاکید بر ضرورت بازرگانی محصولات عشایری ،گفت: صنایع دستی یکی از تولیدات زنان عشایری است و زنان عشایری در تولید مواد لبنی، فروش محصولات، بازاریابی، و صندوق اعتبارات خرد فعالیت های موفقی دارند.
تجاری سازی و برندسازی محصولات عشایر
مدیرحوزه ریاست سازمان امور عشایر نیز در این نشست بر تجاری سازی و برندسازی محصولات عشایر که منحصر بفرد و بازار پسند است تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت ایجاد شده برای معرفی محصولات عشایر استفاده کنیم که به معیشت عشایر و اقتصاد آنان کمک می کند.
نظر دهید