امروز : 30 دی 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
پرچم جمهوری اسلامی ایران
FR
  • تاریخ انتشار : 1397/05/23 - 11:41
  • تعداد بازدید : 602
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون وزیر آموزش و پرورش:

اختصاص سهمیه کنکور به دانش آموزان عشایر در دست پیگیری است

رضوان حکیم زاده گفت: عشایر سهمیه ای در کنکور ندارند لذا تلاش می کنیم سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی محقق شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: عشایر سهمیه ای در کنکور ندارند لذا تلاش می کنیم به کمک سازمان امور عشایر و مجلس شورای اسلامی اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی محقق شود.


 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، رضوان حکیم زاده در برنامه تلوزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش و پرورش عشایر با اشاره به اینکه پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری هستیم، گفت: سرانه هر دانش آموز عشایری سه برابر دانش آموز عادی است و تلاش می کنیم با همکاری مراجع مربوطه سختی کار خاص معلمان عشایری فراهم شود.


 


وی تاکید کرد: اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش در مناطق عشایری برطرف می‌شود.


 


حکیم زاده افزود: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش آموز عشایری تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایری بالا می رود و کیفیت مدارس عشایری ارتقا می یابد.


 


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۸۷ هزار و ۴۹۵ دانش آموز عشایری در کشور تحصیل می کنند که ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر دختر و ۹۸ هزار و ۶۴۶ پسر هستند، گفت: ۱۳۹ هزار و ۴۳۳ دانش آموز عشایری در دوره ابتدایی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ دانش آموز در دوره متوسطه اول و ۱۳ هزار و ۱۴۹ دانش آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.


 


وی درباره علت ریزش دانش آموزان عشایری از دوره ابتدایی به دبیرستان توضیح داد: در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد.


 


حکیم زاده ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش آموزان به دوره نوجوانی می رسند کمک کار معیشت خانواده می شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی دهند و این موضوع درباره دختران  عشایری بیشتر صدق می‌کند.


 


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چندسال دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد ریزش اینچنینی دانش آموز نخواهیم بود.


 


وی با بیان اینکه ۵ هزار و ۴۲۹ مدرسه ابتدایی، ۵۹۲ مدرسه متوسطه اول و ۲۷۳ مدرسه متوسطه دوم عشایری داریم، عنوان کرد: ۱۷ هزار و ۳۸۱ نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند و بسیاری از آنان در کلاس های چندپایه تدریس می کنند و معلم ـ مدیر هستند.


 


حکیم زاده تاکید کرد: علاوه بر معلم، پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم.

کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب