نمایشگاهی پرمخاطب و خالی از توریست
نمایشگاه "روستا آباد" که توانست طیف گستردهای از شهروندان تهران را به خود جذب کند اما در جذب توریست موفق نبود.
دنیایاقتصاد - نمایشگاه "روستا آباد" در مصلی تهران، با حضور بیش از یکهزار تولیدکننده از قومیتهای مختلف به مدت یک هفته از ۱۲تا ۱8مهرماه برگزار شد و توانست طیف گستردهای از شهروندان تهران را به خود جذب کند.
با این حال نمایشگاه با چالشهایی مواجه بود که یکی از آنها جانمایی نامناسب و فقدان نقشه برای یافتن غرفهها و همچنین عدم برنامه ریزی برای حضور گردشگران خارجی بود.
وحید خاتمی پژوهشگر که در نمایشگاه های خارجی از این دست حضور داشته به دنیای اقتصاد میگوید: در کشورهایی مانند مکزیک، کلمبیا، پرو یا ترکیه و کشورهای اروپایی نمایشگاههایی برای عرضه محصولات برگزار میشود اما تنوع آنها به اندازه این نمایشگاه نیست.
وی می افزاید: آنچه در این نمایشگاه دیده نشد و در نمایشگاه های خارجی بسیار به چشم میخورد، حضور تعداد بالای توریستهای خارجی است که باعث معرفی و خرید بیشتر محصولات میشود.
به گفته این پژوهشگر، در ایران با تنوع بینظیر محصولات غذایی و صنایع دستی روبهرو هستیم که برای گردشگران جذابیت بالایی دارد اما متاسفانه آنچه عرضه میشود عموما برای مخاطب ایرانی است و همین موضوع امکان خرید را محدود میکند.
شعبان عسگریپور صاحب غرفه صنایع دستی از دزفول و سارا خلیلی که از تهران در نمایشگاه شرکت کرده بودند نمیدانستند بر چه اساسی غرفههایشان که هر کدام به یک منطقه از کشور مربوط میشد و به لحاظ محتوایی با هم تفاوت داشتند، در کنار هم قرار گرفته بودند.
اخلاقی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه است که معتقد است نمایشگاه "روستا آباد" نقشه ای نداشت و همین موضوع دادن آدرس را برای غرفه داران بسیار دشوار کرده بود.
وی به دنیای اقتصاد می گوید: شاهد آشفتگیهایی در روزهای ابتدایی نمایشگاه بودیم و در مواردی غرفه به دو نفر داده شده بود که درگیریهایی به همراه داشت.
اخلاقی در خصوص احیای صنایع دستی روستاییان و عشایر نظر جالبی دارد و می گوید: سعی میکنیم از صنایعدستی که در حال فراموشی است، برای بستهبندی محصولات استفاده کنیم تا آنها را احیا کنیم.
نظر دهید