دستاوردهای سازمان امور عشایر ایران
(برنامه چهارم و ابتدای برنامه پنجم ) مقدمه جامعه عشایری به عنوان یکی از جوامع سهگانه کشور، در کنار جامعه شهری و روستایی، همواره نقش بارز و تعیین کنندهای در سرنوشت سیاسی و حیات اقتصادی کشور داشته است. عشایر کوچنده به جمعیتی گفته می شود که دارای نظام و ساختار اجتماعی مبتنی بر سلسله مراتب ایلی باشند، اساس معیشت آنان مبتنی بر دامداری بوده و به منظور یافتن چراگاه و تعلیف دام و تامین معاش خود، بین ییلاق و قشلاق حرکت منظم فصلی داشته باشند. بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در تیرماه 1387، جمعیت عشایری ایران، یک میلیون و 186هزار و 398 نفر در قالب 212772 خانوار، 104 ایل و 552 طایفه مستقل و 19840 کوچکترین رده ایلی بوده است. با وجود اینکه جامعه عشایری کمتر از 2 درصد جمعيت كشور را تشکیل می دهند، میزان تولید و فعالیتهای اقتصادی قابل توجه آنان، از اهمیت بسیار بالای این جامعه در چرخه تولید کشور حکایت دارد. عشایر با در اختیار داشتن بیش از 24 ميليون واحد دامي و 38 درصد مراتع کشور، افزون بر 20درصد گوشت قرمز، 5درصد محصولات کشاورزی و 35 درصد صنایع دستی کشور را توليد میکنند و نقش بارزي در ساير توليدات دامي و لبنی دارا هستند.
جدول (1): میزان برخورداری عشایر کشور از شاخص های توسعه
محورهای اصلی فعالیت سازمان امور عشایر ایران عمده فعالیتهای سازمان امور عشایرایران در خدمات رسانی به عشایر در قالب برنامه ساماندهی به کوچ و اسکان انجام می شود که شامل پنج طرح اصلی زیر است: 1- طرح عملیات اجرایی اسکان. 2- طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان. 3- طرح مطالعات جامع ساماندهی مناطق عشایری. 4- طرح جایگزینی سوخت فسیلی. 5- نیازسنجی و ارائه نیازهای جامعه عشایری به سایر دستگاه ها
1 ـ طرح عملیات اجرایی اسکان هدف این طرح، اجرای عملیات عمرانی و زیربنایی اسکان در کانون های توسعه عشایری و تجهیز این کانون ها به خدماتی از قبیل راه، آب، برق و آمادهسازی سایت اسکان در مناطق عشایری کشور است. جدول (2 ): طرح عمليات اجرایي اسكان
2ـ طرح ارائه خدمات پشتيباني به كوچندگان این طرح با هدف ارائه خدماتی از قبیل راهسازی، تأمین آب شرب و همچنین زیرساختهای تولیدی به عشایر کوچنده کشور در مناطق ییلاقی و قشلاقی و در مسیر کوچ عشایر اجرا میشود.
جدول (4): طرح ارائه خدمات پشتيباني به كوچندگان
3 ـ طرح مطالعات جامع ساماندهی عشایر این طرح به منظور انجام مطالعات کاربردی در سه سطح جامع، نیمهتفصیلی و تفصیلی اجرایی برای شناسایی پتانسیلها، مکانیابی کانونهای توسعه، ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش تولید و تعیین اولویت ها و ارائه طرحهای دارای توجیه اقتصادی در مناطق عشایری انجام میشود.
جدول (5 ): طرح مطالعات جامع ساماندهی مناطق عشایری کشور
4 ـ طرح جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی های نو با اجرای این طرح، ضمن تأمین سوخت مورد نیاز عشایر، از بوتهکنی و قطع درختان جلوگیری میشود و حفظ منابع طبیعی و نیز افزایش سطح رفاه خانوارهای عشایری را به دنبال خواهد داشت.
جدول (6 ): طرح جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی طبیعی در مناطق عشایری
5- نیازسنجی و ارائه نیازهای جامعه عشایری به سایر دستگاه های اجرایی به منظور مديريت و تأمين حداقل خدمات به عشاير و حضور همه دستگاههای اجرایی مرتبط برای ارائه خدمات در مناطق عشایری، «آیيننامه ساماندهي عشاير» در سال 1384 توسط دولت تصويب و ابلاغ شد. از زمان تصویب این آیین نامه تاکنون، خدمات بسیار ارزشمند و قابل توجهی توسط دستگاههای اجرایی به عشایر ارائه شده است که شایسته تقدیر است. وزارتخانه های آموزش و پرورش، نیرو و جهاد کشاورزی از جمله دستگاههایی هستند که نقشی بسیار پررنگ و موثر در مناطق عشایری داشتهاند.
جدول (9 ): عملکرد سایر دستگاههای اجرایی در مناطق عشایری
عملکرد امور تعاونیها و تشکلهای عشایری: تشکل های عشایری در ارائه خدمات به عشایر نقش بسزایی دارند و توانمندسازی آنها برای دراختیار قرار دادن خدمات پشتیبانی تولید از قبیل تأمین نهادهها، بازاریابی محصولات تولیدی عشایر و ... از اهمیت زیادی برخوردار است. جدول ( 7 ): عملکرد امور تعاونیها و تشکلهای عشایری
|
برنامه چهارم و ابتدای برنامه پنجم
نسخه چاپی
طراحی وب سایت آریایک توسط aryanic highportal aryanic