پنل ارسال خبر
نسخه چاپی

شبکه تعاونی های عشایری ایران

شبکه تعاونی های عشایری کشور از سال 1361 به منظور ارائه خدمات رفاهی به جامعه عشایر و تامین نیازمندیهای اساسی خانوارهای عشایری تشکیل و تاکنون خدمات شایسته و قابل قبولی را برای این قشر از جامعه انجام داده است.

جامعه عشایری به عنوان سومین جامعه کشور و در عین حال مولدترین آنها، با دارا بودن بیش از 22میلیون راس دام سبک (یک چهارم دام کشور)، سالانه 20درصد تولید گوشت قرمز،  12000 تن محصول پشم و 35 درصد صنایع دستی کشور از قبیل گلیم، جاجیم، ورنی، گبه، قالی و قالیچه کشور را تولید می کند و از این جهت نقش زیادی در خوداتکایی و استقلال کشور در تولید محصولات اساسی و استراتژیک ایفا می کند.

لذا در راستای اهداف دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و به منظور حمایت از قشر تولید كننده عشایر و حذف عناصر واسطه، ‌شبکه تعاونیهای عشایری کشور متشکل از یک اتحادیه مركزی، 23 اتحادیه استانی، 195 شركت تعاونی و حدود 2000 فروشگاه تعاونی ثابت و سیار و با جمعیتی بالغ بر یك میلیون و دویست هزار نفر عضو، تحت نظارت سازمان امور عشایر ایران  با هدف تهیه ، ‌تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده ها، تأمین و توزیع نهاده های دامی موردنیاز دامهای عشایر، ‌تدوین و اجرای طرح ها و پروژه های تولیدی و نیز بازاریابی و عرضه محصولات تولیدی اعضا شکل گرفته و با نزدیك به سه دهه حضور فعال در عرصه های اقتصادی و تولیدی کشور، همواره به عنوان پل ارتباطی جامعه عشایری با جوامع شهری و روستایی مطرح بوده است. خوشبختانه این شبکه، یکی از منسجم ترین شبکه های تعاونی در سطح کشور به شمار می آید.

مهمترین وظایف شبکه تعاونی های عشایری را می توان چنین برشمرد:

1-  تأمین و توزیع نهاده های دامی

2-  تأمین و توزیع نهاده های تولید

3- خرید و فروش محصولات تولیدی عشایری

4- تأمین کالاهای اساسی موردنیاز عشایری

5- ارائه خدمات رفاهی به عشایر .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به پورتال شبکه تعاونی های عشایری ایران مراجعه فرمایید.