امروز : 04 بهمن 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
پرچم جمهوری اسلامی ایران
FR
  • تاریخ انتشار : 1398/08/18 - 12:52
  • تعداد بازدید : 559
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیرکل آموزش عشایری کشور:

5 سال است به اساسنامه مدارس عشایری بی توجهی می شود

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر درباره لحاظ شدن بودجه برای دانش آموزان عشایر یگفت: توقع ما این است که در لایحه بودجه سال ۹۹ یک درصد حتی ناچیز برای توسعه آموزش و پرورش عشایر اختصاص پیدا کند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ایلنا، محمدرضا سیفی با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه مورد نیاز برای رسیدگی به مدارس عشایری و لحاظ شدن آن در لایه بودجه ۹۹ اظهار داشت: حدود پنج سال اساسنامه ای در رابطه با مدارس عشایری به تصویب رسید و شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌ گیرنده در آموزش و پرورش این اساسنامه را در ۱۷ بند تصویب کرد و در نهایت به امضای رئیس جمهور هم رسید.


وی ادامه داد: این اساسنامه موضوعات و بندهای مختلفی دارد، بند ۱۴ این اساسنامه که مهمترین بند آن است تاکید دارد به منظور تحقق عدالت آموزشی و پرورشی و بسترسازی توسعه متوازن در مناطق عشایری سالانه یک ردیف اعتباری خاص به عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و در لایحه بودجه سالانه کشور منظور شود.


سیف گفت: درخواست ما این است که این اتفاق بیفتد زیرا از این طریق ما منابع مالی بهتری خواهیم داشت تا بتوانیم بندهای دیگر این اساسنامه را اجرا کنیم.


 مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که ما در مدارس عشایری با آن مواجه هستیم ترک تحصیل دانش آموزان بویژه دختران است، گفت: اگر بتوانیم سرانه دانش آموزان مدارس عشایری را به صورت ویژه در نظر بگیریم مسلما بسیاری از مشکلات در زمینه تجهیزات و امکانات در این مدارس برطرف خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه در جای دیگری از این اساسنامه قید شده که افزایش پوشش تحصیلی در میان دانش آموزان عشایری ضرورت دارد، افزود: این مساله به ویژه برای دانش آموزان دختر عشایر مورد توجه است تا آنها از مدرسه گریزان نباشند و بتوانند ادامه تحصیل دهند.


مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر توضیح داد: در این اساسنامه همچنین قید شده است که باید وسیله رفت و آمد رایگان مهیا شود و همچنین خوابگاه یا مدارس شبانه روزی برای این دانش آموزان تاسیس شود و اگر این اتفاق بیفتد مسلما انگیزه بیشتری در دانش آموزان عشایری به وجود خواهد آمد.


وی بیان داشت: در ماده ۱۳ این اساسنامه گفته شده به خاطر اینکه انگیزه و ماندگاری کارکنان آموزشی و پرورشی مدارس عشایری را بالا ببریم باید یک سری اقدامات اثربخش و الزام‌آور مثل پرداخت هزینه آمد و رفت در جاهای صعب العبور، حق کوچ، حق اسکان، سختی کار ویژه در نظر گرفت.


سیف ادامه داد: زیرا مدارس عشایری سه نوع هستند؛ مدارسی که به صورت ثابت اداره می‌شوند یعنی عشایر در یک جای ثابت اسکان پیدا کردند و مبتنی بر دام زندگی خود را می‌گذرانند و مدرسه ثابت دارند.


وی اضافه کرد: نوع دوم مدارس نیمه سیار هستند یعنی پدر و مادر برای امرار معاش به نقاط نزدیک کوچ می‌کنند اما دانش آموزان به هر دلیلی مثل تحصیل در مدرسه آن منطقه می‌ماند، این نوع مدارس نیمه سیار هستند


سیف اضافه کرد: یک سری مدارس کوچ‌رو نیز داریم که بدون استثنا معلم همراه ایل کوچ می‌کند و از طریق چادر هر جا که برسند کلاس درس را تشکیل می‌دهند که بسیاری از عشایر ما بصورت کوچ‌رو هستند.


مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با درخواست از نمایندگان مجلس  مبنی بر اینکه دانش آموزان عشایری را در لایحه بودجه ۹۹ مورد توجه قرار دهند، گفت: خواهش ما از نمایندگان مجلس به بویژه  فراکسیون  عشایری مجلس این است که در این زمینه ما کمک کنند.

کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب